Fotografija: Dragana Udovičić
Jovan Ivanović je istraživač pripravnik i doktorand na Odeljenju za psihologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu. Njegov dosadašnji rad objedinjuje teme iz socijalne psihologije i istorijskog obrazovanja, a u doktorskoj tezi istražuje kako se mladi nose sa višestrukim istorijskim perspektivama u dijalogu sa vršnjacima druge etničke grupe.
Odakle potiče Vaša motivacija da se bavite obrazovanjem?
Budući da sam se do sada bavio „vrućom“ temom interpretacija prošlosti u regionu i kako prošlost opterećuje današnje odnose između naroda, obrazovanju me je privukao upravo rad sa mladima. Za razliku od nas starijih (gde polako i sebe ubrajam), mladi nisu toliko ušančeni u svoja uverenja i nepoverljivi prema novim perspektivama. Naprotiv, otvoreni su da eksperimentišu i kritičnije misle. Na primer, jedan pariski nastavnik primetio je da, „tinejdžerima danas deluje prirodno i interesantno da imaju francusko-nemački istorijski udžbenik, ali moja baka je i dalje zgrožena time“. Zato smatram da mi kao naučnici koji treba da doprinesemo napretku društva, upravo u mladima imamo potencijalne nosioce buduće promene, bilo da je reč o veštinama dijaloga sa kolegama na poslu ili sa pripadnicima susednih naroda.
Zašto se u projektu PEERSolvers potencira značaj saradnje za rešavanje problema?
Mladi mogu lakše od nas starijih da nauče mnoge stvari, ali to ne znači da će spontano razviti važne društvene kompetencije. Saradnja u rešavanju problema je posebno bitna jer predstavlja neizostavnu kompetenciju za učešće u savremenom svetu rada, ali i društvu uopšte (npr. čak i najbanalnije svakodnevne aktivnosti koje sprovodimo, poput odlaska u prodavnicu, u pozadini podrazumevaju koordinaciju većeg broja ljudi).
Osim toga, kompleksnost savremenih problema nadilazi sposobnosti pojedinca i često zahteva kombinovanje različitih stručnih znanja i društvenih interesa. Ipak, istraživanja pokazuju da mladi u svet rada ulaze nepripremljeni za produktivnu saradnju i dijaloško rešavanje problema. Stoga, u okviru projekta PEERSolvers mi radimo na razvijanju modela za sistematski razvoj veština saradnje, koji će podržati mlade da zakorače kompetentniji u svet rada i građanske dužnosti.
Šta je za Vas najzanimljiviji istraživački segment projekta?
Napraviti intervencioni model za unapređenje vršnjačkog rešavanja problema nije nimalo lak zadatak, jer saradnja podrazumeva kompleksan skup veština. Skoro smo imali prilike da vidimo kako izostanak dijaloga može da generiše društveni konflikt, kada je reč o kompleksnim problemima koji zahtevaju ukrštanje ekonomske i ekološke perspektive. Upravo izazovnost razumevanja optimalnih uslova vršnjačke saradnje i kako to pretočiti u praktične obrazovne smernice za mlade, predstavlja deo projekta koji je najinspirativniji za mene. Pogotovo što i u doktorskoj tezi radim na osnaživanju mladih kako da kroz dijalog sa vršnjacima koordinišu različite (istorijske) perspektive.
Koliko ima prostora za sticanje veština rešavanja problema u našim obrazovnim programima?
Nalaz da mladi ulaze u svet rada nespremni za produktivnu saradnju nije ograničen samo na naš društveni kontekst, već je globalni problem. To je pokazalo međunarodno testiranje obrazovnih sistema (PISA), kada je 2015. kompetentnost za timsko rešavanje problema prvi put uvrštena.
Kada se „zaviri“ unutar obrazovnih sistema, vidi se npr. da grupni rad često predstavlja sredstvo za „popunjavanje“ vremena, bez definisane strukture i podrške. Zbog toga, države su počele da modifikuju obrazovne politike kako bi podržale razvoj vršnjačke saradnje. Kod nas, Ministarstvo prosvete je nedavno ustanovilo učenje kroz saradnju i projektni rad kao budući obrazovni cilj. Međutim, između zamišljene obrazovne regulative i realne školske prakse postoji nemali jaz. Nizom istraživanja koja će u svom fokusu imati mlade, mi ćemo se potruditi da ga smanjimo.
Ovaj intervju je jedan od 12 kratkih intervjua u serijalu "Predstavljamo tim!" u kom naši istraživači odgovaraju na pitanja o obrazovanju i projektu PEERSolvers. Ostale intervjue možete pročitati ovde.
Projekat PEERSolvers, „Saradnjom do rešenja: PEER model osnaživanja mladih za konstruktivni dijalog i timski rad“, finansiran je od strane Fonda za nauku Republike Srbije u okviru programa IDEJE (#7744729).