U četvrtak, 27. oktobra 2022. godine, sa početkom u 15h, članice našeg istraživačkog tima prof. dr Ana Altaras Dimitrijević, prof. dr Zorana Jolić Marjanović i doc. dr Ivana Stepanović Ilić predstavile su na tribini Laboratorije za eksperimentalnu psihologiju neke od rezultata dosadašnjih empirijskih studija, kao metodologiju i osnovne nalaze tri sistematska pregleda postojeće literature kojima se tim bavio tokom prethodnih meseci.
Naslov predavanja bio je „PEER model: pregled karakteristika i činilaca produktivne vršnjačke saradnje“, a snimak možete poslušati na našem YouTube kanalu:
Apstrakt predavanja / „PEER model: pregled karakteristika i činilaca produktivne vršnjačke saradnje“
Uspešno učešće u kolaborativnom rešavanju problema smatra se jednom od ključnih životnih kompetencija u savremenom svetu koji obiluje složenim problemima iz različitih oblasti. Uprkos prepoznatom značaju, veštine saradnje u rešavanju problema nedovoljno se podstiču i ne razvijaju se sistematski u toku školovanja. Istovremeno, obrazovno-psihološka istraživanja pokazuju da se produktivna vršnjačka saradnja po pravilu ne dešava spontano, a posledično izostaju i dobra rešenja za problem koji je postavljen.
Imajući, dakle, u vidu da produktivna saradnja prilikom zajedničkog rešavanja problema može biti jednako važna kao sama predmetna znanja i veštine, u obrazovanju se jasno opaža potreba za modelima i pristupima putem kojih bi nastavnici aktivno gradili učeničke kapacitete za vršnjačku saradnju. U nameri da odgovorimo na ovu potrebu, formulisali smo tzv. „PEER model“ vršnjačke saradnje u rešavanju problema.
Prema ovom modelu, saradnja će biti uspešna ukoliko učesnici:
(a) uvažavaju individualne razlike u ličnosti (personality),
(b) spremni su na dijalog i civilizovanu razmenu mišljenja (exchange),
(c) imaju odgovarajući nivo emocionalne inteligencije (emotional intelligence) i
(d) imaju potrebnu spoljnu podršku i resurse (resources).
Ovaj model treba da posluži kao okvir za razvoj metoda rada s učenicima adolescentnog uzrasta koje bi se primenjivale u svakodnevnoj obrazovnoj praksi i tako doprinele razvoju njihovih veština saradnje.
U razvijanju tih metoda oslanjamo se na dva važna izvora informacija. Prvi izvor su rezultati empirijskih studija u kojima smo posmatrali slučajeve spontane vršnjačke saradnje i pitali srednjoškolce o njihovim prethodnim iskustvima s tom vrstom saradnje. Drugi izvor su rezultati sistematskih pregleda postojeće literature o (a) uspešnim obrascima vršnjačke saradnje u rešavanju problema, (b) značaju socio-emocionalnih sposobnosti za učešće u saradnji i (c) efektima crta ličnosti na kolaborativno rešavanje problema. Na ovoj tribini prikazali smo metodologiju i osnovne nalaze ova tri sistematska pregleda.
Projekat PEERSolvers, „Saradnjom do rešenja: PEER model osnaživanja mladih za konstruktivni dijalog i timski rad“, finansiran je od strane Fonda za nauku Republike Srbije u okviru programa IDEJE (#7744729).