Predstavljamo tim! #intervju #SmiljanaJošić

Fotografija: Dragana Udovičić 

Dr Smiljana Jošić je zaposlena kao naučna saradnica u Institutu za pedagoška istraživanja u Beogradu. Istraživački je okrenuta ka temama iz oblasti razvojne psihologije i psihologije obrazovanja, sa fokusom na fenomene vezane za kognitivni razvoj i učenje u obrazovnom kontekstu: potporne procese razvoja i učenja i  ulogu drugih (odraslih i vršnjaka) u pomenutim procesima.


Odakle potiče Vaša motivacija da se bavite obrazovanjem? 

Moje naučno interesovanje je primarno bilo fokusirano na razvojnu psihologiju i metodologiju psiholoških istraživanja. Pre 10 godina Institut za pedagoška istraživanja je otvorio pozicije za mlade istraživače i kada sam tu počela da radim, otkrila sam koliko se raznovrsnih psiholoških procesa, ali i procesa koji su u fokusu drugih humanističkih disciplina, prepliće u obrazovanju. 

Obrazovanje je nepresušan izvor za istraživače i za nas predstavlja istraživačku laboratoriju, ali i učionicu u kojoj svakodnevno učimo i razvijamo svoja interesovanja. 

Sa druge strane, velika motivacija za psihologiju obrazovanja leži u njenom potencijalu da naučna saznanja doprinesu boljoj praksi, boljem razumevanju učenika, nastavnika, školske klime ili, najšire, obrazovnog sistema. Dobar je osećaj kada vam se nastavnici jave i kažu da im je nešto što su od vas čuli bio korisno za njihov profesionalni rad.  

Zašto se u projektu PEERSolvers potencira značaj saradnje za rešavanje problema?

Saradnja u našem projektu podrazumeva zajedničko razmišljanje o problemu, a zajedničko razmišljanje je neophodno ako imamo u vidu sve veću složenost problema koji se rešavaju i brzinu koja je potrebna za njihovo rešavanje. Na takve zahteve ne može da odgovori jedna osoba, jedan mozak, jedan ekspert u nekoj oblasti. U današnje vreme, saradnja može biti odgovor na ovaj sve složeniji i difuzniji svet u kome je potrebno donositi odluke. Međutim, da bi do zajedničkog razmišljanja uopšte došlo, važno je da se ostvare neki preduslovi i da članovi grupe poznaju određena pravila koja im pomažu u tom procesu. Tu na scenu stupaju praktični aspekti projekta PEERSolvers.

Šta je za Vas najzanimljiviji istraživački segment projekta?

Sve mi je interesantno. 🙂 Ako moram da izdvajam, to bi bio spoj kvantitativnih i kvalitativnih podataka koji će nam pomoći da napravimo model za koji se nadamo da će pomoći učenicima da bolje rešavaju svakodnevne izazove sa kojima se susreću. Meni je interesantno to što ćemo postojeće znanje o ovoj temi (ali i nova do kojih smo došli) pokušati da iskoristimo da nastavnicima ponudimo jedan model pomoću kog će moći da svoje učenike i učenice nauče kako da zajedno promišljaju. 

Istovremeno, ovaj zadatak stavlja naš projektni tim u istu situaciju kojom se i profesionalno bavimo. Mi kao istraživački tim zajedno promišljamo i koristimo naša znanja, veštine i ekpertize iz različitih oblasti kako bismo rešili ovaj istraživački problem i napravili dobar obrazovni model za naše škole.  

Koliko ima prostora za sticanje veština rešavanja problema u našim obrazovnim programima?

Već sam pomenula da je današnja svakodnevica prepuna složenih izazova i potrebe da se na njih odgovori uz pomoć više osoba. Obrazovanje nije izolovan sistem, ono je deo svakodnevice i stavlja sve korisnike sistema pred pomenute situacije. Međutim, takve situacije učenici i nastavnici rešavaju spontano, koristeći veštine koje su stekli van sistemske edukacije. 

Na primer, u prvom talasu pandemije srednjoškolci su u nastavi organizovanoj isključivo na daljinu spontano pronašli načine da svakodnevno komuniciraju, da se nađu u onlajn okruženju i da zajedno reše domaće zadatke. Oni su se našli pred jednim izazovom koji je od njih zahtevao da brzo reaguju, da izvrše neke promene u svom svakodnevnom načinu komuniciranja i da dodatno istraže i nauče kako da koriste alate koji će im pomoći da komuniciraju, ali i da reše zadatke. Problem je što učenici nisu dobili podršku kako da iskoriste neke prečice, kako da smanje šumove u svojim razgovorima, kako da budu produktivniji ili da izbegnu konflikte u svojim razgovorima.  


Ovaj intervju je jedan od 12 kratkih intervjua u serijalu "Predstavljamo tim!" u kom naši istraživači odgovaraju na pitanja o obrazovanju i projektu PEERSolvers. Ostale intervjue možete pročitati ovde. 

Projekat PEERSolvers, „Saradnjom do rešenja: PEER model osnaživanja mladih za konstruktivni dijalog i timski rad“, finansiran je od strane Fonda za nauku Republike Srbije u okviru programa IDEJE (#7744729).